Galerie Daniel Templon
Accumulations 1960 - 1964
Arman

27/02/2016
> Galerie Daniel Templon


> Photographies / Communiqué de presse

Galerie Daniel Templon is holding a solo exhibition of work by French artist Arman, whose relationship with the gallery began in 1974 and continued until his death in 2005. Focusing on Accumulations, one of the best known series produced by a leading figure of the Nouveau Réalisme movement, the show features around forty historical sculptures produced between 1960 and 1964. To mark the exhibition, the gallery is publishing a catalogue with a preface by Nicolas Bourriaud.

In his quest to construct an ‘archaeology of the present’, Arman created an artistic language that had a deep-reaching effect on contemporary art, with Accumulations introducing the principle of serialization as early as 1959. As Nicolas Bourriaud puts it, the founding tenet thus established evoked more than appropriation of the object; it spoke of the ‘catastrophe of quantity’ and ‘tragedy of abundance’.

The works are given the form of conventional paintings, their power as works of art stemming from the choice of objects, their colours and the variety of materials. The Accumulations explore the loss of individual identity and the neutralization of human interactions by consumer society, the violence of abundance and the aesthetics of rubbish, offering a ‘premonition’, as Nicolas Bourriaud terms it, of our post-industrial landscape. His pioneering work brings to mind the creations of his contemporary, Andy Warhol, while heralding the approach of a host of artists, including Damien Hirst, Thomas Hirschhorn, El Anatsui and Subodh Gupta.

Born in Nice in 1928, Arman lived and worked between Vence and New York. The Galerie Nationale du Jeu de Paume in Paris held a major retrospective of his work in 1998. The exhibition then travelled to Israel (Tel-Aviv Museum of Art, 1999), Brazil (Museo de Arte Moderna de Rio de Janeiro, 1999) and Iran (Teheran Museum of Contemporary Art, 2003). More recent major exhibitions of his work include a show at the Nice MAMAC (2006) and the Centre Pompidou (2010). His monumental pieces can be seen in over a hundred cities around the world, and his work features in the most prestigious international collections: Saint Louis Art Museum, Missouri; Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris; Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Paris; MAMAC, Nice; Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Vienna; Hamburger Kunsthalle, Hamburg; Tate Modern, London; Stedelijk Museum, Amsterdam; Peggy Guggenheim Museum, Venice and Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo.



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La Galerie Daniel Templon consacre une exposition à l'artiste français Arman, avec lequel elle a entretenu une longue collaboration, de 1974 à sa disparition en 2005. Consacrée aux Accumulations, une des séries les plus célèbres du chef de file du Nouveau Réalisme, cette présentation réunit une quarantaine de sculptures historiques de 1960-1964. A l'occasion de l'exposition, la galerie publie un catalogue préfacé par Nicolas Bourriaud.

En se proposant de constituer une ‘archéologie du futur', Arman a mis en place un langage plastique qui a profondément influencé l'art contemporain : les Accumulations posent dès 1959 le principe de la sérialisation. Comme l'écrit Nicolas Bourriaud, plus que l'appropriation de l'objet, c'est la ‘catastrophe de la quantité' et la ‘tragédie du plein' qu'évoque ce geste fondateur.

Conçus comme de véritables tableaux, la force picturale de ces œuvres résulte du choix des objets, de leurs couleurs et de la variété des matières. Les Accumulations traitent de la perte d'identité de l'individu et de la neutralisation des échanges humains par la société de consommation, de la violence de l'abondance, de l'esthétique du déchet, comme autant de ‘prémonitions' de notre paysage post-industriel (N.Bourriaud). Ce travail de pionnier évoque le travail de son contemporain Andy Warhol, tout en annonçant le travail de nombreux artistes comme, entre autres, Damien Hirst, Thomas Hirschhorn El Anatsui ou Subodh Gupta.

Né à Nice en 1928, Arman vivait et travaillait entre Vence et New-York. Une grande rétrospective de son œuvre s'est tenue en 1998 à la Galerie Nationale du Jeu de Paume de Paris, exposition qui a voyagé en Israël (Tel-Aviv Museum of Art,1999), au Brésil (Museo de Arte Moderna de Rio de Janeiro, 1999) ; en Iran (Museum of Contemporary Art de Téhéran 2003). Plus récemment le MAMAC de Nice (2006) et le Centre Pompidou (2010) lui ont consacré une importante exposition. Présent dans une centaine de villes du monde avec des œuvres monumentales, il l'est également dans les plus grandes collections internationales : Saint Louis Art Museum, Missouri ; Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris ; Fondation Cartier pour l'Art Contemporain de Paris ; MAMAC de Nice ; Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig , Vienne ; Hamburger Kunsthalle, Allemagne ; Tate Modern, Londres ; Stedelijk Museum, Amsterdam ; Peggy Gugggenheim Museum,Venise ; Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo.
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